پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

کریگ رایت به‌دنبال ثبت حق کپی‌رایت بیت کوین

کریگ رایت که خود را خالق بیت کوین می‌نامد، اقدام جدیدی در راستای اثبات ادعاهای خود انجام داد و اکنون می‌خواهد حق کپی‌رایت مقاله سفید بیت کوین و کد اصلی این رمز ارز را به نام خود ثبت کند.

کریگ رایت که ادعا می‌کند بیت کوین را خلق کرده، نامه‌ای به اداره کپی‌رایت آمریکا ارسال کرده و درخواست ثبت حق کپی‌رایت بیت کوین و مقاله سفید ساتوشی را داده است.

در این درخواست‌، از «سیستم پرداخت پول نقد الکترونیکی همتابه‌همتا» و کدهای اصلی بیت کوین (مربوط به سال 2009) نام برده شده است.

وکیل کریگ رایت بیانیه‌ای را در این رابطه به کوین‌دسک ارسال کرده است:

«رایت قصد دارد حقوق ثبت شده را به انجمن بیت کوین منتقل کند تا این انجمن آن‌ها به نفع کل اکوسیستم بیت کوین به کار بگیرد. انجمن بیت کوین سازمانی جهانی است که از کسب‌وکارهای فعال در زمینه بیت کوین تشکیل شده، از BSV پشتیبانی می‌کند و صاحب کلاینت نرم‌افزاری Bitcoin SV است.»

جیمی ان‌گوین، بنیان‌گذار و مدیر انجمن بیت کوین در این رابطه گفته است:

«بسیار خوشحالیم که می‌بینیم حقوق واقعی کریگ رایت ثبت شده و اکنون همه می‌دانند که او نویسنده مقاله سفید بیت کوین و خالق آن است. کریگ بهتر از هر کسی درک می‌کند که بیت کوین با هدف مقیاس‌پذیری بسیار زیاد طراحی شده تا بتواند قوی‌ترین ارز دیجیتال جهان باشد و میلیاردها نفر از آن استفاده کنند. بی‌صبرانه منتظر شروع همکاری خود با کریگ هستیم تا بتوانیم چشم‌انداز اصلی او برای بیت کوین را از طریق BSV به واقعیت تبدیل کنیم.»

شایان ذکر است که ثبت درخواست، به معنی در اختیار داشتن حق مالکیت یا داشتن پتنت رسمی نیست. قانون کپی‌رایت به هر کسی اجازه می‌دهد هر چیزی را ثبت کند تا بعداً بتواند از طریق قانونی برای ثبت حق مالکیت آن اقدام کند.

کدهای کامپیوتری و مقاله‌های سفید قابلیت ثبت شدن دارند زیرا آثار ادبی/هنری به حساب می‌آیند ولی طبق قوانین اداره کپی‌رایت:

«ثبت درخواست کپی‌رایت اختیاری است زیرا کپی‌رایت این نوع آثار از لحظه خلق شدنشان اعمال می‌شود. ثبت درخواست تنها در صورتی ضروری است که کسی بخواهد ادعای نقض کپی‌رایت را از طرق قانونی پیگیری کند.»

به عبارت دیگر، هر کسی می‌تواند درخواست حق کپی‌رایت یک اثر را ثبت کند و صاحب واقعی آن اثر باید در دادگاه ثابت کند که ادعای او اشتباه است.

جری بریتو، مدیر اجرایی گروه Coin Center توییت زیر را در این رابطه ارسال کرده است:  

کریگ رایت به دنبال ثبت حق کپی‌رایت بیت کوین
جری بریتو، مدیر اجرایی گروه Coin Center

دیوید فاکس یکی از بهترین وکیل‌های کپی‌رایت در شهر نیویورک می‌گوید:

«معمولاً افراد به یک دلیل خاص درخواست ثبت حق کپی‌رایت را می‌دهند آن هم اینکه می‌خواهند از چیزی که به خودشان تعلق ندارد، سوء استفاده کنند. برای نمونه، کسی که واقعاً خالق بیت کوین نیست می‌تواند درخواست ثبت کپی‌رایت آن را بدهد تا توجه مطبوعات را به خود جلب کرده و مشهور شود ولی بالاخره دروغ بودن این ادعا مشخص می‌شود و بازار شرایط را تعدیل می‌کند.»

علیرغم تلاش کوین‌دسک برای تماس با وکلای رایت و اداره کپی‌رایت آمریکا، هنوز اطلاعات دیگری در دسترس نیست.

منبع : coindesk

بیشتر بخوانید

هاوینگ (Halving) چیست؟

میزان تولید شبکه بیت کوین هر چهار سال یک بار طی یک رویداد ویژه به نام "Halving" نصف می شود. هاوینگ در لغت نیز...

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین دایمند (BCD)

بیت کوین دایمند (BCD) یک هارد فورک از بیت کوین است. فورکی که در بلوک 495866 اتفاق می افتد، و تغییراتی از جمله الگوریتم...

آشنایی با ارز دیجیتال بیت کوین BEP2 (BTCB)

یک توکن با استاندارد BEP2 است که 100 درصد توسط بیت کوین (BTC) پشتیبانی می شود. آدرس های ذخیره برای هر کسی جهت حسابرسی...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

شباهت رمزارزها و بانک ها: سقوط بیت کوین به 4،000 دلار

اقتصاد مدرن بر مبنای بانک ها است. سرتاسر دنیا در کشورهای مختلف هزاران هزار بانک وجود دارند و چرخ های اقتصاد جهانی را به...

مطالب داغ هفته