چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

نمی‌توان تا ابد روی واحدهای پول فیات حساب کرد

ارزهای سنتی به خاطر پدیده تورم ارزش خود را به تدریج از دست می‌دهند ولی شاید رمزارزها بتوانند جایگزین مناسبی برای واحدهای پول فیات باشند.

امروز که این مقاله را می‌خوانید، ارزهای سنتی موجود در بازار همچون دلار آمریکا، پوند انگلیس و یورو، قیمت‌های مشخصی دارند، ولی شکی نیست که این نرخ‌های تبدیل فردا، یا حتی تا چند دقیقه دیگر، تغییر خواهند کرد. همه افراد این عدم قطعیت ناشی از ماهیت ارزش‌های فیات را پذیرفته‌اند.

تنها راهی که برای اندازه‌گیری ارزش پول داریم این است که آن را با دیگر پول‌ها مقایسه کنیم و به همین دلیل است که ارزش یورو، ین ژاپن و پوند انگلیس با دلار آمریکا مقایسه می‌شود.

مسئله بزرگ‌تر این است که چرا هنوز به این بازی مقایسه ارزش پول‌ها ادامه می‌دهیم و واحد استانداردی برای اندازه‌گیری پول نداریم؟

استاندارد مالی جهانی چیست و چرا به آن نیاز داریم؟

نمی‌توان تا ابد روی واحدهای پول فیات حساب کرد
نمی‌توان تا ابد روی واحدهای پول فیات حساب کرد

نزدیک‌ترین مفهومی که برای استاندارد مالی داریم، حق برداشت مخصوص (Special Drawing Right) که توسط صندوق بین‌المللی پول در سال 1969 ارائه شد و بر اساس سبدی متشکل از پنج ارز پایدار دنیا محاسبه می‌شود.

استاندارد مالی جهانی چیزی شبیه واحدهای اندازه‌گیری عمومی مثل متر، لیتر و سلسیوس است که مورد پذیرش همه افراد هستند و می‌توانند برای اندازه‌گیری یک مقدار خاص استفاده شوند.

نزدیک‌ترین مفهومی که برای استاندارد مالی داریم، حق برداشت مخصوص (Special Drawing Right) که توسط صندوق بین‌المللی پول در سال 1969 ارائه شد و بر اساس سبدی متشکل از پنج ارز پایدار دنیا محاسبه می‌شود. این پنج واحد پولی عبارتند از دلار آمریکا، یورو، ین ژاپن، پوند انگلیس و رمینبی چین ولی هیچ‌وقت شاهد این نیستیم که کسی SDR را با دینار اردن یا ریال ایران مقایسه کند زیرا این استاندارد اختصاصی صندوق بین‌المللی پول است و جهانی نیست و بنابراین کسب‌وکارها و افراد نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

بازارهای فیات و رمزارز هنوز راه‌حلی واقعی ارائه نکرده‌اند

با توجه به اینکه هیچ استاندارد مالی جهانی موجود نیست، اقتصاد جهانی به شدت بر دلار آمریکا تکیه کرده‌است زیرا فرض بر این است که یکی از پایدارترین واحدهای پولی جهان برای پر کردن این نقش است ولی این کار چند ایراد دارد. همه واحدهای پولی فیات در طول زمان به دلیل تورم ارزش خود را از دست می‌دهند، بنابراین این واحدهای پولی هرگز نمی‌توانند واقعا پایدار باشند. علاوه بر آن، مانند تمام ارزهای ملی، دلار آمریکا نسبت به تصمیمات اتخاذ شده توسط دولتی که از آن حمایت می‌کند، آسیب‌پذیر است.

به عنوان مثال، تخمین زده می‌شود که سیاست‌های تجاری دونالد ترامپ ۷.۸ میلیارد دلار هزینه به اقتصاد آمریکا وارد کرده باشد. موردی که بیشترین نگرانی را ایجاد می‌کند، انباشت بدهی ملی است که در حال حاضر از ۲۲ تریلیون دلار فراتر رفته ‌است. بسیاری از اقتصاددانان نگران این هستند که با افزایش بدهی ملی، اعتماد بین‌المللی به توانایی دولت برای بازپرداخت وام‌های خود کاهش خواهد یافت.

از دست رفتن اعتماد به دولت ایالات‌متحده می‌تواند باعث کاهش ارزش دلار شود که به نوبه خود می‌تواند اقتصاد جهانی را در گرداب بزرگی گرفتار کند زیرا بخش عمده‌ای از اقتصاد دنیا به دلار آمریکا متکس است. Ray Dalio که یک میلیاردر و مدیر صندوق سرمایه‌گذاری است، هشدار داده که بحران مالی بعدی می‌تواند بدتر از گذشته باشد و منجر به سقوط دلار شود.

نمی‌توان تا ابد روی واحدهای پول فیات حساب کرد
نمی‌توان تا ابد روی واحدهای پول فیات حساب کرد

بازار رمزارز هنوز جایگزین مناسبی برای سیستم فیات ارائه نکرده است.

ایده اصلی رمزارها براساس این امید بود که پرداخت‌های همتا به همتا به عنوان ابزاری برای مبادله و ذخیره ارزش جایگزین فیات می‌گردند. مقاله ساتوشی ناکاموتا مفاهیم بی‌مرزی و استقلال از نفوذ دولت را معرفی کرد که در حال حاضر در صدها نوع رمزارز پیاده‌سازی شده است. اگرچه چنین اقدام‌هایی، گام‌هایی در جهت درست هستند، رمزارزها هنوز هم بی‌ثباتی زیادی از خود نشان می‌دهند و بنابراین، ایمن‌ترین راهکار برای حفظ ارزش نیستند.

استیبل‌کوین‌ها سعی می‌کنند برای حل مساله بی‌ثباتی بازار رمزارز، واحدهای پول فیات یا دیگر دارایی‌هایی مثل طلا یا املاک را به عنوان پشتیبان آن‌ها استفاده کنند. Tether در حال حاضر محبوب‌ترین استیبل‌کوین موجود است و هر روز به میزان متوسط ۹.۴ میلیارد دلار معامله می‌شود. هرچند ادعا می‌شود که هر Tether، 1.1 دلار پشتوانه دارد، در بازه‌ای از زمان اشتباه بودن این ادعا ثابت شد و قیمت آن به 0.80 دلار رسید. نوسانات اخیر ارزش Tether را می توان به خاطر شک و تردیدهایی دانست که در مورد وجود پشتوانه مالی این رمزارز به وجود آمد.

همانطور که متخصصانی از جمله Ray Dalio اظهار داشته‌اند، تا زمانی که یک راه‌حل واقعی برای رفع نیاز به استاندارد مالی جهانی و ذخیره پایدار ارزش نداشته باشیم، تنها کاری که می‌توان انجام داد، ایجاد تنوع در سرمایه‌گذاری است. آنچه واضح است این است که نمی‌توانیم روی ثابت ماندن ارزش واحدهای پول فیات حساب کنیم. احتمالاً یک استیبل‌کوین واقعی، راهکاری مناسب برای محافظت از ارزش پول و پس‌اندازهای مردم در زمان نزول بازار است.

منبع : ccn

بیشتر بخوانید

آشنایی با توکن یو تراست (UTK)

یو تراست (UTK) برای ارائه راهکاری جهت حل مشکلات ایجاد شده در نتیجه استفاده از ارز دیجیتال به عنوان وسیله پرداخت، به ویژه امنیت...

آشنایی با ارز دیجیتال تراست سواپ (SWAP)

تراست سواپ یک پلتفرم توزیع شده، ارز دیجیتال و پروتکل است که نوید یک تحول جدید در امور مالی غیرمتمرکز (دیفای) را می دهد....

شاخص ترس و طمع چیست؟

بازارهای مالی بر مدار عوامل مختلفی می گردند که به روندهای آن شکل داده و قیمت دارایی ها را تعیین می کنند. بخشی از...

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

مطالب مرتبط

نسخه جدید CCXX روی گیت هاب Counos Platform

آخرین نسخه رمزارز کونوس ایکس (Counos X) بر روی پلتفرم محبوب نرم افزار و برنامه نویسی گیت هاب قرار گرفته است. این نسخه جدید...

مطالب داغ هفته